Adresa: Kaštanová 412
739 61 Třinec
Tel.: +420 558 993 621
+420 558 993 622

Email: 7zs@7zstrinec.cz
Základní škola a mateřská škola, Třinec, Kaštanová 412, příspěvková organizace
MENU
ZŠ Kaštanová
MŠ Sosnová
MŠ Habrová

Třídní učitelka 4. a 5. ročníku: Mgr. Martina Kišová

Třetí sluneční kapitola má název - Slunce, náš malíř. 

Při objevování obsahu této kapitoli jsme se zaměřili na zkoumání skládání barev - barvy duhy a proč je nevidím během dne, skládání barev na papíře. K hrátkám se světlem a stínem nám postačil dataproktor a volná plocha. Už víme, jak vzniká duha (zdroj informací např. zde).Jak maluje slunce v přírodě (barevnost přírody kolem nás), budeme zkoumat v jarní a letní krajině. Fotografie zde.

Druhá sluneční kapitola má název - Slunce, naše hvězda. 

Nejvíce informací, které máme v hlavách ve spojení s pojmem Slunce, souvisí se sluneční soustavou. Tuto informaci jsme zjistili při vyškrtávaní informací spojených se sluncem na tabuli. Porovnávali jsme stárí události v letech se vzdálenosti objektů od Země (ve světelných letech). Zde se můžete dozvědět o velikosti věcí kolem nás okem viditelných i neviditelných. V dalších aktivitách jsme zjišťovali velikost jednotlivých planet a jejich  vzdálenost od Slunce. Zkoumali správnost zavěšení nafukovacího modelu sluneční soustavy na chodbě školy. Procházeli jsme školu a zakreslovali do mapy školy odkrokovanou vzdálenost planet sluneční soustavy od Slunce. Ve výuce Tv proběhla běžecká soutěž skupin, která skupina nejrychleji proběhne dráhu  vzdálenosti planet od Slunce a dokáže si zapamatovat grafický symbol planet. Fotografie zde.

Objevujeme Slunce napříč výukovými předměty ve 4. a 5. r. 

Nejdříve jsme dali hlavy dohromady a metodou brainstorming jsme si navzájem sdělovali, co vše o Slunci víme a s čím vším je slunce spojené. Následně si každý rozstříhal názvy kapitol, kterými budeme slunce i Slunce objevovat. Při sdělování svých představ o obsahu jednotlivých osmi kapitol jsme zjistili, že naše představivost není příliš široká, protože jsme si s mnohými názvy nevěděli rady.

 První sluneční kapitola má název - Slunce naše inspirace.

Předměty kolem nás, které připomímají tvarem Slunce (prsten, hodiny, věnec, kolo a pod.). Barva slunce je nejčastěji spojovaná se zlatou barvou (zlaté srdce, zlaté ruce, zlato v hrdle, zlatá klec apod.). Světlo je základní pomínkou života (světlo nás láká, chrání, mění, oznamuje apod.). Slunce nám dává teplo (hřeje, teplo k přípravě pokrmů, vzdlálenost Země od Slunce apod.). Kouzelné pohádkové předměty spojené s barvou Slunce (zlaté jablko, zlaté vlasy, zlatá klec, zlatá rybka apod.). Náš denní život je spojený se Sluncem, Slunce nám dává životní energií. Najzdařilejší básně žáky stvořené si můžete přečíst zde.

V Hv jsme Slunce pozdravili i zazpívali mu píseň J. Vodňanského a P. Skoumala: "Kolik je na světě očí" s doprovodem na orffovy rytmické hudební nástroje.

Fotografie zde.

 

Ve výuce Čj jsme si připomněli 111. výročí narození Jana Wericha. J. Werich byl český filmový a divadelní herec, dramatik a spisovatel, patřil k nezapomenutelné umělecké trojici Ježek, Voskovec, Werich.

K tvorbě jednoslovných pohádek a příběhů jsme se inspirovali Werichovou úspornou pohádkou "Chlap, děd, vnuk, pes a hrob" z jeho nejznámější knížky pro děti - Fimfárum. 

Naše nejzdařilejší tvorba:

 Byl kluk, vzal tyč a šel pryč. Šel pán, měl lva a ten lev měl psa. Pes měl kost. Pes plesk, křup, haf, štěk a kost je fuč. Kluk skok, tyč bum. Pán dup, lev má tyč, kluk je pryč.  Kluk šel dál. A tam je sám. Je strom, kluk má už zas tyč. Kluk má luk. Jde dál a hle pes. Pes mě zřel. Já jsem král, já jsem kost a ty nic. Ty si piš, že tě sním, řek ten pes. Au, to bolí, je to trn? Ne, kous mě pes. Kluk spal a sen se mu zdál. A je den, kluk šup ven. F. Michejda

Byl dům a v něm je muž a syn. Syn Tom má šest let. Tom má psa a šli se psem před dům. Tom šel pryč a pes tam stál. Pes byl sám a sám. Šel kol pán a pes na něj štěk. Pán se kouk na psa a pes se kouk na něj. Šli blíž a blíž. Pes se bál. K. Waschková

Ty, já, on a les, K. Smetanová

 Kluk šel ven, hop, hop a skok. Už je tu. Já už jsem, tak jdu ven. Ty máš hlad? Ptá se kluk. Tak pojď k nám. Teď zřel les. Byl tam pták. Hop, už jsem tu. Zřel hřib. „Vem ho“, řek kluk, „je na fajn špíz.“ Teď jdem zpět. Zřel kmen a pod ním pes. Je čas na ten špíz, pak si dám kvíz.

  Myš, neznámý autor

 Je tu myš, tak hned jdu pryč. Má hlad a chce sýr. Tam ve zdi má svůj hrad. Zde je sýr, chce ho mít, chci ho i já. Co s tím? Chňap, bum, čap a mám ho já. Já mám víc, myš nic a je pryč.

Dopravní výchova

Žáci 4. a 5. třídy se v pondělí 22. února zúčastnili dvouhodinové dopravní výchovy s lektorem autoškoly panem Markem Klečackým. Žáci si zopakovali pravidla chování na silnicích, hlavně při jízdě na kole a přecházení cesty, a také se dozvěděli, co patří do nejdůležitější výbavy kola i cyklisty.

Dopravní výchova

Od pondělí 22. 2. 2016 začínají lekce dopravní výchovy.

Pokračujeme v sérii přednášek p. Gorylové z pobočky Městské knihovny Třinec. První nesmírně zajímavá přednáška se týkala města Třince. Jak vzniklo, proč se jmenuje Třinec, jaké strasti prožívali místní obyvatelé v období válek, i proč se jmenuje 1. základní škola v Třinci po p. prezidentovi.

Druhá přednáška se týkala T. G. Masaryka. Jaký to byl člověk? Jaký měl životní osud? Byl cizinec? Co udělal významného? Navštívil Třinec?

Více se můžete dozvědět od žáků 4. a 5. r. Fotografie zde. Úvaha J. Krčmarika zde.

OZDRAVNÝ POBYT PODMITROV

Posádko kapitána Zdravsona, nabalte si včas zavazadla se všemi potřebnými věcmi a připravte se na odjezd! Usmívající se

Zdraví vás vaše "velitelka" Martina Kišová

Předvánoční zábava.

Poslední předvánoční školní den jsme šli do školy bez učení. Nachystali jsme si cukroví, paní učitelka připravila čaj. Připravila také úkoly na celé dopoledne - geometrické domino a geometrické pexeso, stříhání "deček", stavby z krychliček, plastové rovinné geometrické útvary a úkoly s magnety. Mezitím hrála pohádka Tajemství staré bambitky. Na závěr jsme si pustili a společně zazpívali vánoční písničky a pak hurá na bazén. Několik fotek si prohlédněte zde.

V rámci výuky vlastivědy si žáci 5. r. mohli prohlédnout CO kryt školy. Provázel nás údržbář stálých krytů CO, člověk, který je zodpovědný za zachování provozuschopnosti úkrytového fondu. Prohlédli jsme si vybavení a dozvěděli jsme se, jaké by bylo přebývat v tomto krytu v případě potřeby. Fotografie zde.

stránka: 1234
Tato stránka je vytištěna z webu www.7zstrinec.cz
Těšíme se na Vaši další návštěvu.
HeSki